Zakaj imajo otroci težave s pisanjem?
Pisanje na daleč zgleda precej preprosto in avtomatsko, vendar je vbistvu daleč od tega. Da lahko ustrezno pišemo je potrebnih veliko različnih vidikov in mehanizmov, ne samo ustrezna uporaba rok in prstov. Za ustrezno pisanje je potrebna tudi dobra koordinacija oko-roka, ustrezno motorično planiranje, vizualno zaznavanje, prostorsko zavedanje, ustrezen mišični tonus, drža in oči.
Prav tako pa ima senzorna integracija veliko vlogo pri razvoju fine motorike in hkrati pri razvoju ustreznega pisanja. Pri otrocih, ki imajo težave s pisanjem se velikokrat hkrati pojavljajo tudi težave s senzorno integracijo. V kolikor se vaš otrok spopada s takšnimi težavami, se pravočasno naročite na pregled, kjer bodo strokovnjaki naredili celostno oceno in odkrili vzroke za temi težavami.
Kakšne težave se pri otrocih najpogosteje pojavljajo?
Usmerjenost črk je zmožnost nadzora in spreminjanja smeri svinčnika med pisanjem na papirju. To vključuje oblikovanje različnih oblik (črte, krožne oblike…) vendar v različnih smereh. Majhni otroci med branjem in pisanjem sprva obračajo črke – temu rečemo zrcalno pisanje. To je za njih popolnoma normalno, saj se s pisanjem in branjem šele spoznavajo. Če pa se to nadaljuje še po sedmem letu starosti, lahko nakazuje na večjo težavo.
Otroci, ki imajo težave z grafomotoriko ali imajo celo potrjeno disgrafijo, imajo ponavadi težave na naslednjih področjih:
- Črke obračajo (jih pišejo nazaj)
- Nimajo predstave, kako razporediti črke na papirju
- Slaba organizacija na papirju
- Nečitljiva pisava
- Nezmožnost pisanja v ravni črti
- Težave pri prepisovanju zapiskov s table
- Težave pri formaciji črk v besede
- Nepravilen prijem pisala
- Mešanje malih in velikih (tiskanih) črk …
Otroci z disleksijo imajo težave predvsem s prostorsko orientacijo in motoričnim planiranjem, ki pa sta nujno potrebna za risanje in pisanje.
Kaj vse pa je potrebno za ustrezno grafomotoriko in pisanje?
Eden največjih izzivov, s katerimi se soočajo otroci pri pisanju je usmerjenost in način pisanja črk. Predvsem je to opazno pri črkah »b«, »d«, »f«, »G« »s« in drugih, ki jih obračajo (zrcalijo). Prav tako običajo pri črki »n« postavijo predolg »rep« tako, da izgleda kot črka »h«, ali pa črke pišejo od spodaj navzgor namesto od zgoraj navzdol.
· USMERJENOST ČRK IN PISANJA
Do katere starosti pa je normalno, da se črke obračajo/zrcalijo? Menjava črk in številk (npr. 6 in 9) se dogaja do približno 5-6 leta starosti, obračanje črk b in d pa bi se moralo popraviti do nekje 7-8 leta starosti.
Pogosto se povezuje, da je pisanje črk nazaj (zrcaljenje) znak disleksije, vendar to ni nujno res. Bolj verjetno je namreč, da je to posledica slabega delovnega spomina ali šibkih vizualnih sposobnosti obdelave – morda otrok nima ustrezne vizualne diskriminacije (vidnega razlikovanja) ali vizualne usmerjenosti.
· KOORDINACIJA OKO-ROKA
Motorično planiranje je bistvenega pomena pri pisanjuu, zato imajo otroci, ki imajo težave s pisanjem tudi težave pri dokončanju nalog in dejavnostih, ki vključujejo usklajeno gibanje rok in oči (koordinacija oko-roka). To se najpogosteje vidi pri prepisovanju iz table, saj ima otrok težave skoordinirati oko (ki gleda) in roko (ki piše).
· PROSTORSKO ZAVEDANJE
Otroci, ki imajo težave s prostorskim zavedanjem velikokrat pišejo črke bodisi preveč narazen ali preblizu skupaj, prav tako pa se njihove velikosti in oblike samih črk v enem stavku pogosto razlikujejo. Prav tako velikokrat začnejo pisati v ravni vrsti, potem pa se le ta hitro ukrivi navzdol / navzgor.
Prav tako pa se lahko otroci, ki imajo težave s prostorskim zavedanjem velikokrat zdijo nerodni, se pogosto kam zaletijo, spotaknejo, saj imajo težavo s prostorskim razumevanjem svojega telesa glede na okolico.
· VIZUALNA PERCEPCIJA
To je proces, pri katerem možgani organizirajo informacije, ki jih vidimo in jim dajo ustrezen pomen. Obstaja veliko komponent vizualne obdelave, ki skupaj oblikujejo in razvijajo pisne sposobnosti otroka. Pomembni so predvsem vizualna diskriminacija (razlikovanje), vizualni spomin in vizualno-zaporedni spomin.
Vsi ti vidiki so pomembni in predstavljajo način, kako vaš otrok oblikuje črke, kako jih piše (velikost), povezuje črke v besede, jih postavlja v pravilno zaporedje in prepoznava črke in besede.
· OČI
Za dober razvoj pisanja je potrebno krepiti otrokove finomotorične spretnosti, ter moč prstov in rok, je pa tu še en dejavnik, ki ga moremo nujno krepiti – oči. Tudi mišice v očeh namreč predstavljajo ključno vlogo pri tem, kako otrok piše, bere in razume. Če otrok tega nima dobro razvitega, lahko kaže znake »lenega« očesa, morda pa se jim ta premika ali mežika, ko sledi predmetu z očmi (slaba vizualna stabilizacija).
· MIŠIČNI TONUS
Nizek mišični tonus pri otrocih povzroči nepravilen prijem pisala. Prsti se ovijejo okoli njih, se pokrčijo in včasih celo stisnejov pest, ko držijo pisalo. To kako otrok drži pisalo še ne pomeni zagotovo, da bo njihova pisava nečitljiva vendar skoraj vedno oteži učenje pisanja. Zaradi nepravilnega prijema pisala in nenadzorovane sile pisanja se bo otrok moral veliko bolj potruditi in vložiti več moči v učenje pisanja.
Kako lahko spodbujamo ustrezen razvoj otroka s težavami na omenjenih področjih?
Nekaj aktivnosti, ki lahko pomagajo pri ustreznem razvoju pisanja:
- Igre s puščicami (otrok se mora obračati / hoditi v smeri, kamor kažejo puščice)
- Labirinti, kjer mora otrok slediti poti in spreminjati smeri
- Pisanje na tablo
- Barvanje s prsti in rokami
- Izdelovanje črk iz plastelina ali gline …
Kako težave s senzorno integracijo vplivajo na pisanje?
- Težave s propriocepcijo: premočen/prelahek pritisk na papir, težave pri držanju pisala
- Težave na taktilnem sistemu: neprijetni občutki pisala/papirja/drugih pripomočkov pri pisanju
- Težave z vestibularnim sistemom: Nepravilna drža telesa, težave pri sledenju z očmi, koordinacija oko-roka …
V kolikor se pri otrocih pojavljajo težave s senzorno integracijo lahko terapije senzorne integracije močno izboljšajo tudi sposobnost pisanja.