Kaj je ADHD motnja?
ADHD motnja ni le izziv, temveč lahko pomeni tudi dober potencial. Otroci z ADHD so pogosto ustvarjalni, radovedni, energijski, hitro razmišljajo in imajo močan občutek za pravičnost. Ko je otrok pravilno podprt in razumljen, se njegove posebnosti lahko razvijejo v prednosti, ki mu pomagajo pri učenju, odnosih in samozavesti.
Če ima vaš otrok ADHD, to ne pomeni, da je z njim “nekaj narobe”. Pomeni le, da njegov živčni sistem deluje drugače.
Otroci z ADHD imajo pogosto velik potencial, vendar potrebujejo pravo usmeritev, razumevanje in podporo, da ga lahko izrazijo.
V Reha Medical staršem pomagamo razumeti:
zakaj se otrok vede tako, kot se,
kaj so njegove močne strani,
in kako mu pomagati, da lažje obvladuje izzive v šoli in doma.
S celostnim pristopom, senzorno integracijo, nevrofizioterapijo in sodelovanjem s starši pomagamo otroku razvijati pozornost, samoregulacijo in samozavest – brez pritiskov in etiket.
ADHD motnja – Naročite se – Brez čakalne vrste
Kateri so najpogostejši izzivi, ki spremljajo ADHD motnjo?
Težave s pozornostjo
- Hitra izguba interesa za posamezne aktivnosti, ki niso zanimive,
- hitro preklapljanje med dejavnostmi,
- pogosto pozabljanje navodil in zadolžitev,
- težave pri organizaciji,
- težko sledenje večstopenjskim navodilom.
Hiperaktivnost
- Težko sedenje pri miru,
- stalna potreba po gibanju, vrtenju, tapkanju,
- večja potreba po govorjenju.
Impulzivnost
- Nenamerno prekinjanje drugih,
- nepremišljeni odzivi,
- težave s čakanjem,
- nenadni čustveni izbruhi.

Kako ADHD motnja vpliva na vsakdanje življenje?
ADHD motnja vpliva na več področij vsakodnevnega funkcioniranja. Eden ključnih izzivov otrok z ADHD je delovanje izvršilnih funkcij — to so miselni procesi, ki omogočajo načrtovanje, organizacijo, samokontrolo, obvladovanje čustev in prilagajanje spremembam. So naši “osebni notranji upravitelj”, ki nam pomaga delovati smiselno in ciljno.
Med najpomembnejše izvršile funkcije sodijo:
- Delovni spomin
- Načrtovanje in organizacija
- Kognitivna fleksibilnost
- Čustvena regulacija
Pomembno se je zavedati, da se vsak posameznik srečuje z različnimi izzivi, saj si med seboj nismo enaki. Pri otrocih z ADHD motnjo se izzivi začnejo najpogosteje izražati ob vstopu v šolsko okolje.
ADHD motnja in šolsko okolje
Otroci z ADHD se pogosto trudijo vsaj dvakrat toliko, da bi dosegli enako kot njihovi vrstniki. Njihov živčni sistem se težko osredotoča na naloge, ki niso zanimive ali dovolj stimulativne.
Pogoste težave
- Sledenje navodilom (“kaj moram narediti sedaj?”),
- neurejeni zvezki ali pogosto pozabljene stvari,
- dokončanje nalog,
- težko sedenje pri miru tekom pouka.
ADHD motnja in odnosi
Otroci z ADHD se zelo pogosto soočajo z izzivi v odnosih . To lahko vpliva na komunikacijo, impulzivnost, regulacijo čustev ter splošne socialne veščine.
Pogoste težave:
- Otrok izbruhne, preden razmisli,
- prekinja druge, skače v besedo,
- prehitro odreagira (npr. porine, spregovori iz mesta).
Veliko otrok z ADHD motnjo je čustveno zelo intenzivnih: hitro se razveselijo, hitro razjezijo, hitro užalijo. Njihov živčni sistem je bistveno bolj “reaktiven”.
ADHD motnja in spanje
Pri mnogih otrocih se pojavljajo težko uspavanje, nemir med spanjem, prebujanje ali povečana hiperaktivnost v večernih urah. Vse to močno vpliva na raven energije, koncentracijo in čustveno stabilnost naslednji dan.
Ključni razlogi za težave s spanjem so:
- Previsoka raven vzburjenosti (brain arousal),
- senzorna preobremenjenostčez dan, ki se pokaže bolj izrazito ob večerni umiritvi,
- hitre misli, ki otroku ne dovolijo “izklopa”,
- telesni nemir, ki je pri nekaterih prisoten še dolgo po tem, ko je čas za spanje,
- premajhna količina proprioceptivnih dražljajev (globoki pritiski), ki so pomembni za občutek varnosti in umiritve.

Senzorna regulacija in preobremenjenost pri ADHD motnji
Senzorna regulacija je ključni proces, skozi katerega naš živčni sistem integrira in prilagaja senzorni vnos, kar nam omogoča ohranjanje ravnovesja in optimalne ravni vzburjenosti (brain arrousal).
Senzorna regulacija je sposobnost, da naš živčni sistem:
- prejema senzorne dražljaje,
- jih filtrira,
- jih ustrezno obdela,
- in se na njih primerno odzove.
Senzorna regulacija tako vključuje našo sposobnost odzivanja na različne senzorne dražljaje v našem okolju. Ko je naš senzorni sistem ustrezno reguliran, lahko procesiramo in obdelujemo senzorne vnose na način, ki nam omogoča nemoteno funkcioniranje v vsakodnevnih aktivnostih.
Težave z ustreznim procesiranjem senzornih dražljajev – senzorni overload, je pri ADHD motnji zelo pogost izziv, a pogosto spregledan.
Senzorne preobremenjenosti se lahko izraža kot:
- preobčutljivost na hrup, svetlobo ali dotik,
- hitro utrujanje v okolju z veliko dražljaji,
- nenadni čustveni izbruhi,
- težave s koncentracijo.
Kako pomagati otroku z ADHD motnjo, da izkoristi svoj polni potencial?
Otroci z ADHD motnjo imajo drugačen način delovanja možganov — ne manjvreden in ne problematičen. To ne pomeni, da otrok nima potenciala — ravno nasprotno: z ustrezno podporo lahko otroci z ADHD motnjo razvijejo in krepijo svoja močna podorčja. Kljub temu, da so nekatere lastnosti, kot so impulzivnost ali težave z dokončanjem nalog, pogosto izziv, otroci z ADHD izkazujejo izjemno energijo, kreativnost, radovednost in inovativno mišljenje. Ključ do uspeha leži v tem, da te posebnosti prepoznamo, jih podpiramo, razvijamo in usmerimo, hkrati pa pomagamo otroku razviti njegove izvršilne funkcije, ki so temelj samostojnosti in uspeha vsakega posameznika.
Tako lahko prav ADHD predstavlja neponovljiv potencial ob upoštevanju:
- Ustrezne strukture,
- jasnih strategij,
- podpore pri čustveni regulaciji,
- spodbude na močnih področij.
Rutina kot temelj pri ADHD motnji
Ustrezno vpeljane rutine pomenijo temeljno oporo pri otroku z ADHD motnjo. Rutina zmanjšuje kaos, spodbuja samostojnost, izboljša organizacijo ter krepi občutek uspeha pri otroku.
Predlogi za šolsko področje :
- Vizualni urniki,
- barvna označitev,
- aktivni stoli za sedenje,
- kratka/razčlenjena navodila po korakih,
- aktivni odmori / senzorni odmori – ponudite načrtovane senzorne odmore čez dan, da otrokom omogočite vključitev v dejavnosti, ki zagotavljajo vnos senzornih dražljajev. Zagotovite vrsto senzoričnih dejavnosti, kot so senzorni zabojniki, kotički za pomiritev ali odmori za gibanje, da se prilagodijo individualnim senzornim potrebam posameznika.
- vključitev otroka v načrtovanje,
- nagrade in pohvale,
- kontrolni seznami opravil/nalog.
Predlogi za večerno rutino pred spanjem:
- Manj svetlobe in zaslonov pred spanjem,
- pomirjajoče, ponavljajoče aktivnosti (kopel, masaža, počasno zibanje),
- obtežilna odeja -“težka odeja”, ki nudi globoki pritisk,
- senzorne priprave skozi dan (proprioceptivne in vestibularne aktivnosti), ki zmanjšajo večerno napetost.
Krepitev izvršilnih funkcij skozi vsakodnevne aktivnosti in igre
Izvršilne funkcije lahko razvijamo skozi strukturirane igre, ciljno usmerjene vaje in vsakodnevne naloge. Pomembno je, da zasnujemo aktivnosti, ki niso dolgočasne ali pretežke, saj otroku ob tem hitro upade pozornost in koncentracija.
- Krepitev delovnega spomina: igre s kartami, pri čemer si otrok zapomni vrstni red slik/številk.
- Načrtovanje: skupno načrotvanje tedenskega urnika, priprava šolske torbe,…
- Kognitivna fleksibilnost mišljenja: spreminjanje pravil igre.
Kako vam lahko pomagamo v Reha Medical ?
Kaj zajema celostni pristop obravnave ADHD motnje v Reha medical?
- Terapijesenzorne integracije.
- Čustveno vedenjska integracija.
- Refleksna integracija in nevro-taktilna integracija.
- Bownova terapija.
Terapije senzorne integracije
Pri otrocih z ADHD izvajamo individualno prilagojene terapije senzorne integracije. Skozi igro, z vestibularnimi (gibanje, ravnotežje), proprioceptivnimi in taktilnimi aktivnostmi otroku pomagamo, da bolje sprejema in predeluje informacije iz okolja.
S tem otroku pomagamo:
- uravnavati senzorne vnose,
- izboljšati koncentracijo in pozornost,
- okrepiti motorične spretnosti,
- zmanjšati senzorno preobremenjenost,
- povečati samozavest v šolskem in socialnem okolju
Bownova terapija
Bownova terapija z nežnimi gibi deluje na:
- Sproščanje fascije,
- umirjanje živčnega sistema,
- zmanjšanje telesnega nemira.
Nevro- taktilna integracija
Pri veliko otrocih z ADHD je prisotna taktilna občutljivost ali nasprotno potreba po vnosu taktilnih dražljajev, kar lahko posledično vpliva na spanec.
Taktilna integracija pomaga:
- izboljšati občutek varnosti v telesu,
- zmanjšati senzorno preobčutljivost,
- umiriti živčni sistem.
Čustveno vedenjska integracija
Ker se zavedamo celostnega pristopa obravnave otrok v Reha Medical ponujamo tudi čustveno‑vedenjsko integracijo za otroke z ADHD motnjo, kar pomeni, da nudimo pomoč ne zgolj le na področju senzornih in motoričnih izzivov, temveč tudi na področju čustvena regulacija, socialnih veščin, gradnji odnosov.
S celostno obravnavo, kombinacijo senzorne integracije, nevrofizioterapije in čustveno vedenjskih pristopov lahko pomagamo otroku razviti stabilnejše vedenje, izboljšano sposobnost samoregulacije in lažje vključevanje v okolje (šola, družba, vsakdanje aktivnosti).