KAKŠNE SO TEŽAVE S KATERIMI SE SREČUJEJO STARŠI V RAZVOJNI AMBULANTI?
V okviru javnega zdravstva dobijo otroci napotnico za Razvojno ambulanto. Težave s katerimi se nato srečujejo starši in otroci so:
Čakalne dobe:
Največja težava, na katero naletijo že takoj na začetku so čakalne dobe. Čakalne dobe se razlikujejo glede na stopnjo nujnosti:
- Stopnja nujnosti »redno«: do 8 mesecev
- Stopnja nujnosti »hitro«: 7 mesecev
- Stopnja nujnosti »zelo hitro«: 2 meseca.
Pogosto pa je ravno zgodnja obravnava tista, katera je ključna pri otrokovem nadaljnjem razvoju.
Premalo število terapij:
Po strokovnih priporočilih bi otroci z gibalnimi razvojnimi težavami morali obiskovati nevrofizioterapevtsko obravnavo VSAJ 1x tedensko.
Le tako bi lahko v določenem časovnem okvirju lahko bili vidni rezultati in napredki. Vendar trenutno javni zavodi tako pogostih obravnav otrokom ne morejo zagotoviti, v glavnem zaradi kadrovske stiske.
V našem centru ste lahko na vrsti že isti dan ali najkasneje v tednu dni.
In ravno zato se vedno več staršev odloči, da bodo njihovi otroki zraven obiskov Razvojne ambulante, obiskovali tudi zasebne obravnave. Najpogosteje so to prav fizioterapevtske obravnave za otroke. V našem Centru za senzorno integracijo, nevrološki razvoj in specialistično fizioterapijo, tako lahko otroku omogočimo individualiziran, strokoven in usmerjen pristop, tako za težave na gibalno- motoričnem področju, kot pri težavah v senzorni integraciji.
Razvojna ambulanta s centrom za zgodnjo obravnavo je pediatrična služba, katera nudi možnost zgodnje obravnave in nadaljnje pomoči otrokom z različnimi motnjami v razvoju. Namenjena je spremljanju otrok od poroda naprej, zgodnjo obravnavo v primeru, da se težave pokažejo, ter nadaljnjo podporo in pomoč otrokom z motnjami v razvoju in njihovim družinam. Prav tako spremlja in obravnava mladostnike z različnimi težavami v razvoju.
Vir: https://medical-clinic.cmsmasters.net/pediatric-clinic/
KAKO POTEKA OBRAVNAVA OTROK V RAZVOJNI AMBULANTI?
V razvojni ambulanti timsko sodeluje več različnih strokovnih delavcev, kateri skupaj delujejo v dobrobit otroka:
- Zdravnik specialist pediatrije,
- Fizioterapevt – nevrofizioterapevt
- Delovni terapevt
- Logoped
- Socialni delavec
- Specialni pedagog
- Psiholog ali kliničen psiholog
- Po potrebi tudi drugi strokovnjaki.
Osebni pediater napoti otroka v razvojno ambulanto, kjer je razvojni pediater tisti, kateri najprej pregleda otroka. V primeru lažjih motenj dobijo starši le priporočila za ravnanje z otrokom. Približno tretjina otrok, napotenih v razvojno ambulanto pa potrebuje več strokovne pomoči in so nato vključeni v nadaljnjo razvojno obravnavo h specialistu, katerega otrok najbolj potrebuje.
Namen in cilji razvojnih ambulant:
Zgodnje prepoznavanje in preprečevanjem razvojnih motenj.
- Prepoznavanje odstopanj v razvoju na katerem koli področju in preprečevanje dejavnikov tveganja, katera bi lahko povzročila poslabšanje stanja otroka. Razvoju otroka se natančno in usmerjeno sledi.
- Svetovanje in usmerjanje staršev.
Zgodnja celostna terapevtska obravnava razvojnih težav in motenj.
Preprečevanje sekundarnih okvar in posledičnih težav pri otroku z razvojno motnjo
- Načrtovanje celostnega, individualnega razvojnega rehabilitacijskega programa, prilagojenega glede na stanje otroka.
- Doseganje optimalnega delovanja in funkcioniranja otroka v domačem okolju, v vrtcu ali v šoli.
- Usmerjeno v izboljševanje kvalitete življenja tako otroka kot tudi njegove družine.
KDO VSE SODELUJE V RAZVOJNI AMBULANTI?
ZDRAVNIK
Otroci so v razvojno ambulanto napoteni s strani izbranega osebnega pediatra. Zdravniki v razvojnih ambulantah so praviloma specialisti pediatri z dodatnimi znanji o razvoju otroka in zgodnji obravnavi.
Prvo srečanje je predvsem namenjeno pogovoru s starši o poteku nosečnosti, dosedanjega razvoja ter o odstopanjih, katere starši opažajo. Pregleda otroka, skozi teste in igro ter na koncu poda svoja opažanja ter nasvete za domov.
V primeru opaženih odstopanj na enem ali vel področjih razvoja predlaga vključitev v izbrane obravnave, v okviru multidisciplinarnega tima, katere bi otroku najbolj pomagale in koristile pri samem razvoju. Po potrebi in v dogovoru s starši otroka napoti na nadaljnjo diagnostično in terapevtsko obravnavo k ustreznemu specialistu.
NEVROFIZIOTERAPEVT – razvojno nevrološka obravnava
V nevrofizioterapevtsko obravnavo so vključeni otroci, kateri imajo odstopanja na področju razvoja in gibanja. Temelji na razvojni nevrološki obravnavi, pri kateri je glavna usmerjenost, da otrok sledi razvojnim mejnikom ter le te osvaja postopoma in pravilno. Fizioterapevt naredi celostno oceno otroka, preveri njegove gibalne vzorce, vzravnalne, ravnotežne in zaščitne reakcije. Preveri tudi držo in posturalno kontrolo otroka. Starše se seznani in nauči pravilnega rokovanja z otrokom, oziroma drugih koristnih in uporabnih metod za krepitev motoričnih sposobnosti otroka.
Velika težava s katero se starši soočajo so čakalne dobe v razvojnih ambulantah, zato se v tem primeru svetuje obisk drugih centrov, kateri se prav tako ukvarjajo z pediatrično fizioterapijo. Najpogostejši pristopi, katere se poslužujemo v našem Centru za senzorno integracijo, nevro razvoj in specialistično fizioterapijo je:
NEVROFIZIOTERAPIJA PO BOBATH KONCEPTU:
Je koncept, kateri nudi celovit pristop. Temelji na spremljanju in spodbujanju kakovostnih gibalnih vzorcev in sledenju pravilnemu gibalnemu razvoju. Zmanjševati želimo atipične motorične vzorce in kompenzatorno gibanje. Posebej poudarjena je kvaliteta gibanja, posturalna kontrola, aktivna poravnava vseh telesnih segmentov in integracija na senzorične informacije.
Vir: https://www.physioncare.com/neurological-physiotherapy/pediatric-neuro-physiotherapy
SENZORNA INTEGRACIJA:
Terapije senzorne integracije pogosto niso del Razvojne ambulante. Nekatere Razvojne ambulante v Sloveniji imajo senzorno sobo in senzornega terapevta, zato otroka lahko vključijo v same obravnave, večina pa žal ne. Senzorna integracija je sposobnost možganov in telesa, da sprejme senzorne dražljaje iz okolja in jih primerno pretvori v motoričen odgovor.
Senzorna integracija je pomemben del otrokovega razvoja. Otroci, kateri obiskujejo terapije v Razvojni ambulanti imajo po navadi težave tudi v senzorni integraciji. Zato bi bilo smiselno in priporočljivo, da so deležni tudi terapij senzorne integracije.
DELOVNI TERAPEVT:
Glavna naloga delovnih terapevtov je omogočiti otrokom z težavami v razvoju čimbolj samostojno opravljanje vsakodnevnih aktivnosti (skrb zase). Prav tako je njihov cilj, da je otrok čim bolj samostojen (hranjenje, umivanje, oblačenje,..). Za doseganje cilja kot glavno terapevtsko sredstvo uporabljajo igro ter namenske aktivnosti. Delovni terapevt svetuje staršem pri izbiri igrač, pripomočkov, prilagoditvah aktivnosti in okolja.
LOGOPED
Delo logopeda v logopedski ambulanti zajema:
- Preprečevanje in zgodnjo obravnavo zaostankov in motenj na področju komunikacije, govora in jezika.
- S pomočjo vaj in strategij pomaga pri kvalitetnejšemu razvoju govora.
- Nudi podporo staršem in otrokom pri nadomestni komunikaciji.
- Prav tako pa se ukvarja tudi z težavami pri hranjenju in požiranju.
SPECIALNI PEDAGOG:
Specialni pedagog deluje v povezanosti z ostalimi delavci v timu. Njegovo delo se osredotoča na specialno-pedagoške obravnave otrok s primanjkljaji na socializacijskem, motoričnem, govorno-jezikovnem ter vedenjskem področju. Pomemben spekter njegovega dela v razvojni ambulanti je ocenjevanje otrokovih potreb in potreb družine ter svetovanje pri usmerjanju otrok s posebnimi potrebami v ustrezne vzgojno-izobraževalne ustanove. Opazuje in ocenjuje otrokovo delovanje in funkcioniranje v skupini, ugotavlja ustrezne prilagoditve in pripomočke za otrokovo optimalno funkcioniranje in vključevanje v okolje.
V okviru terapevtske obravnave specialni pedagog prav tako skozi igro s pomočjo predvsem didaktičnih pripomočkov nudi otrokom podporo in pomoč pri težavah na področju:
- Grafomotorike,
- Organizacije učenja,
- Organizacija šolskega dela,
- Veščin branja, pisanja in računanja,
- Pozornosti in koncentracije.
PSIHOLOG:
Delo psihologa v razvojni ambulanti zajema psihološko obravnavo otrok z motnjami v razvoju ter podporne obravnave in svetovanje staršem oziroma družini. V okviru terapevtske obravnave družini nudi podporo, spodbuja med-družinsko in medosebno zaupanje ter vodi družinske člane skozi situacije in stiske, katere doživljajo. Psihološko ocenjevanje predstavlja diagnostično oceno otrokovega aktualnega razvoja in funkcioniranja. Predvsem osebnostnega, čustvenega in socializacijskega.