Taktilna integracija

Senzorna Integracija: Vaje in Domače Aktivnosti za Razvoj Otroka

V zadnjem času opažamo pri otrocih vse več težav, ki jih zaznavajo starši doma, vzgojitelji v vrtcih in učitelji v šolah.

Te težave pogosto nimajo očitnega vzroka, velikokrat pa so ravno zaradi njih otroci hitro označeni kot »zahtevni«, »težavni« ipd. Vedno več otrok v razredu ne more sedeti pri miru, so nemirni, imajo težave z ohranjanjem pozornosti in koncentracije za naloge. Na določene dražljaje so preveč občutljivi, po drugi strani pa za nekatere premalo.

Prav tako se za nekatere otroke zdi, da so vedno bolj nerodni, nevzdržljivi pri aktivnostih ipd.

Za te težave obstaja veliko možnih vzrokov, vendar se pogosto vzroki skrivajo v neustrezni senzorni integraciji otroka.

S KAKŠNIMI AKTIVNOSTMI LAHKO STARŠI DOMA SPODBUJAJO USTREZNO SENZORNO INTEGRACIJO OTROK?

Starši lahko doma na različne načine spodbujajo senzorno integracijo svojih otrok. Tukaj je nekaj predlogov:

1.      VESTIBULARNI SISTEM:

Vestibularne aktivnosti so tiste, ki stimulirajo vestibularni sistem. To so na primer:

  • Poskoki na trampolinu
  • Plezanje po plezalni steni
  • Guganje in vrtenje na gugalnici, vrtiljaku, stolu …
  • Tobogan
  • Kotaljenje, prevali
  • Zibanje na gugalnici, v viseči mreži
  • Aktivnosti leže na veliki žogi
  • Aktivnosti na rolki

2.      PROPRIOCEPTIVNI SISTEM:

Proprioceptivne aktivnosti spodbujajo in izboljšujejo sposobnost telesa za zaznavanje svojega položaja ter gibanja. Nekaj primerov proprioceptivnih aktivnosti, ki jih lahko izvajate z otroci:

  • Potiskanje težkih predmetov
  • Nošenje težkih predmetov (npr. nakupovalne košare, vrečke…)
  • Vlečenje predmetov, vrvi
  • Uporaba uteži, elastičnih trakov
  • Hoja po rokah, hoja po vseh 4
  • Kotaljenje,
  • Plazenje skozi tunel ali čez/skozi tesne blazine
  • Plezanje po plezalni steni
  • Skoki in poskoki: preskakovanje ovir, kolebnice ali skakanje čez obroče.

3.      TAKTILNI SISTEM:

Aktivnosti za taktilni sistem so tiste, ki spodbujajo in izboljšujejo zaznavanje dotika in občutljivost kože. Nekaj primerov aktivnosti za krepitev taktilnega sistema ter zmanjšanje taktilne občutljivosti:

  • Raziskovanje različnih struktur: dotikanje in manipulacija materialov z različnimi strukturami in teksturami (npr. koruza, riž, moka, žamet, svila, mivka, kamenčki …)
  • Igra z modelirno maso, kinestetičnim peskom, plastelinom …
  • Taktilne igre: skrivanje predmetov v škatli z rižem, koruzo, mehkimi penicami …
  • Igre z vodo in vodnimi igračami
  • Ustvarjalne dejavnosti: slikanje s prsti, igra z lepilom, risanje z brivsko peno …

SLUH IN VID:

  • Poslušanje različne glasbe
  • Igre z zvoki (zvončki, bobni …)
  • Igra s svetlobo

KAJ JE SENZORNA INTEGRACIJA?

Beseda »integracija« pomeni sposobnost povezovanja več delov v eno celoto. Beseda »senzorna« pa se navezuje na vse naše senzorne sisteme, ki morejo biti prav tako med seboj povezani za ustrezno delovanje.

Senzorna integracija je tako sposobnost možganov (centralnega živčnega sistema) in telesa, da:

  • sprejema različne dražljaje preko vseh naših čutil,
  • te dražljaje smiselno sprocesira,
  • jih poveže v celoto in
  • pretvori v učinkovit odgovor ( motorika, učenje, vedenje).

Senzorna integracija nam omogoča, da se osredotočimo na pomembne informacije in izločimo moteče dražljaje ter obdelamo sprejete informacije na učinkovit način.

Pri senzorni integraciji gre torej za način, kako naš centralni živčni sistem sprocesira informacije, ki jih dobimo preko naših čutil. Ta čutila oz sistemi so:

  • vid,
  • vonj,
  • sluh,
  • okus,
  • proprioceptivni sistem,
  • vestibularni sistem in
  • taktilni sistem.

VESTIBULARNI SISTEM

je senzorni sistem, ki je odgovoren za zaznavanje ravnotežja in prostorske orientacije. Sistem se nahaja v notranjem ušesu in je ključen za:

  • ohranjanje ravnotežja,
  • koordinacijo gibov,
  • stabilizacijo pogleda med gibanjem,
  • ustrezenmišični tonus,
  • pokončno držo (ko sedimo, stojimo, hodimo, plešemo…) …

Otroci, ki imajo težave na vestibularnem sistemu, se lahko dražljajem izogibajo (so na njih preveč občutljivi) ali pa so v iskanju teh dražljajev.  To se kaže na naslednji način:

  • IZOGIBANJE DRAŽLJAJEM: pretirana previdnost pri aktivnostih, izogibanje gibanju, strah pred višino.
  • ISKANJE DRAŽLJAJEV: veliko gibanja, skakanja; v vse smeri in v velikih amplitudah.

Težave na vestibularnem sistemu se lahko kažejo tudi s slabšim ravnotežjem, nižjim mišičnim tonusom itd.

Terapija senzorne integracije pri avtizmu

PROPRIOCEPTIVNI SISTEM

  • Propriocepcija(zavedanje telesa) nam pove, kje se nahajajo določeni deli telesa glede na preostale v prostoru. Je ključna za koordinacijo gibov, ravnotežje in izvajanje vsakodnevnih aktivnosti.

Otroci, ki imajo težave na proprioceptivnem sistemu, so večinoma v iskanju teh dražljajev:

  • ISKANJE DRAŽLJAJEV: Pogosto uporabljanje prekomerne sile (dotikanje predmetov/ljudi premočno), dajanje stvari v usta in grizenje predmetov, pogosto namerno metanje na tla…

Težave s propriocepcijo se pri otrocih kažejo velikokrat tudi z motoričnim nemirom, zaradi slabe zaznave telesa pa se lahko pojavlja nespretnost, okornost pri gibanju.

TAKTILNI SISTEM

  • Taktilni sistem se osredotoča na zaznavanje in obdelavo informacij, povezanih z dotikom in stikom s površinami ter predmeti. Odgovoren je za zaznavanje različnih občutkov kot so pritisk, temperatura, bolečina in vibracije.

Otroci, ki imajo težave na taktilnem sistemu, se lahko dražljajem izogibajo (so na njih preveč občutljivi) ali pa so v iskanju teh dražljajev. To se kaže na naslednji način:

  • IZOGIBANJE DRAŽLJAJEM: izogibanje dotiku, občutljivost na določene materiale oblačil, motijo jih elastike in listki na oblačilih, težave pri umivanju las in striženju las ter nohtov, moteč občutek ob umazanih rokah…
  • ISKANJE DRAŽLJAJEV: vnašanje stvari v usta, radi so umazani, preizkušajo različne materiale in strukture…

OLFAKTORNI SISTEM / SISTEM ZA VONJ

  • IZOGIBANJE DRAŽLAJEM: motijo jih določeni vonji.
  • ISKANJE DRAŽLJAJEV: pogosto vonjanje predmetov, hrane, ljudi…

GUSTATORNI SISTEM / SISTEM ZA OKUŠANJE

  • IZOGIBANJE DRAŽLJAJEM: izbirčnost pri hrani in poskušanju novih stvari

SISTEM ZA SLUH:

  • IZOGIBANJE DRAŽLJAJEM: preobčutljivost na zvok, ki ga oddajajo predmeti, okolica. Moti jih hrup.

VIDNI SISTEM:

  • IZOGIBANJE DRAŽLJAJEM: Preobčutljivost na svetlobo.

Ljudje (predvsem starši) pogosto ne pripisujejo velikega pomena senzorni integraciji in s tem naštetim sistemom, vsaj dokler ne ugotovijo, da motnje v senzorni integraciji (na naštetih sistemih) pomembno vplivajo na različne kognitivne veščine.

MOTNJA SENZORNE INTEGRACIJE

Kadar možgani nepravilno ali neučinkovito predelujejo informacije, sprejete in zaznane preko čutil, govorimo o motnji senzorne integracije. Motnje senzorne integracije se lahko pojavijo na vseh prej omenjenih senzornih sistemih.

Motnje senzorne integracije vplivajo na otroke na različne načine in na različnih področjih življenja:

  • Kot omenjeno, lahko otroci iščejo ali se izogibajo določenim dražljajem ali so lahko posledično nerodni, nespretni, imajo težave na področju fine in grobe motorike, težave pri učenju, tudi pri osvajanju novih motoričnih nalog.
  • Omenjene neuspehe lahko kompenzirajo s slabim vedenjem, ali pa se izogibajo vrstnikom, zavračajo sodelovanje pri različnih aktivnostih v šoli, vrtcu, doma.
  • Težave se velikokrat odražajo tudi na področju čustev, govora, samostojnosti itd.
  • Otroci z motnjo senzorne integracije se soočijo z velikim naporom za izvršbo vsakodnevnih aktivnosti, medtem ko so le te otrokom, ki težav na področju senzorne integracije nimajo, povsem samoumevne in avtomatično izvedljive. 

UČNE TEŽAVE, ki se lahko pojavljajo:

  • Slaba organiziranost
  • Motnje pozornosti in koncentracije
  • Težave pri sledenju navodil
  • Motnje govora
  • Motnje branja in pisanja …

VEDENJSKE TEŽAVE:

  • Hiperaktivnost (nenehno v gibanju, nemir, nesposobnost sedenja pri miru….) ali hipoaktivnost (izogibanje gibanju)
  • Impulzivnost (hitri, nenačrtovani odzivi brez razmisleka)
  • Slaba samoregulacija
  • Slabe socialne veščine …

MOTORIČNE TEŽAVE:

  • Motnje mišičnega tonusa (slab mišični tonus, slaba mišična moč in posledično slaba drža),
  • Slabši razvoj grobih motoričnih sposobnosti (ravnotežje, koordinacija, zavedanje telesa…)
  • Slabši fina motorika (slaba grafomotorika, pincetni prijem…) …

KAKO POTEKA TERAPIJA SENZORNE INTEGRACIJE V REHA MEDICAL CENTRU?

Terapija senzorne integracije je namenjena otrokom, ki imajo težave pri obdelavi in integraciji senzornih informacije/dražljajev. Koristi te terapije vključujejo:

  • Izboljšanje senzorne obdelave: otroci postanejo boljši pri zaznavanju, organizaciji in interpretaciji senzornih dražljajev kar lahko zmanjša preobčutljivost ali premalo-občutljivost na različnih senzornih sistemih.
  • Napredek pri motoričnih spretnostih: boljša integracija senzornih informacij lahko vodi do boljše telesne koordinacije, bilateralne koordinacije, ravnotežja; kar je vse koristno pri gibanju.
  • Izboljšanje koncentracije in pozornosti: boljša senzorna integracija lahko prispeva k boljši osredotočenosti in manjši impulzivnosti, kar je pomembno za učenje in uspeh.
  • Samozavest in socialne veščine: s pomočjo senzorne integracije se otroci počutijo bolj samozavestne in razvijajo svoje socialne veščine. Lahko so manj preobremenjeni v socialnih situacijah, kar izboljša njihovo sposobnost za interakcijo z drugimi vrstniki.
  • Prilagajanje na okolje: senzorna integracija pomaga otrokom pri prilagajanju na spremembe v okolju in izboljšuje njihovo sposobnost prilagajanja vedenjskega odzivanja.

Terapija senzorne integracije je individualno prilagojena otrokovim potrebam in ciljem, kar omogoča specifične in ciljno usmerjene izboljšave na področjih, kjer so največje težave.

Tags: No tags

...