Zaostanki, ki nastanejo zaradi premalo časa, preživetega na trebuščku (in posledično nepravilnega plazenja ter kobacanja) lahko vplivajo na otrokovo učenje že od najzgodnejših let pa vse do šolskega obdobja. Pomanjkanje časa v trebušnem položaju v zgodnjem otroštvu lahko torej povzroči težave tudi kasneje v šoli.
Zakaj je trebušni položaj tako pomemben in kaj otrok z njim trenira?
Ko je dojenček v trebušnem položaju trenira veliko stvari, ne le mišice. V nadaljevanju bomo to natančneje pogledali in tudi izpostavili vidike, kako lahko to vpliva na otroka kasneje v šolskem obdobju.
Če opazite, da vaš otrok zaostaja v razvoju ali ima težave, povezane s pomanjkanjem časa na trebuščku, smo tukaj, da vam pomagamo. Naša strokovna ekipa vam lahko svetuje in ponudi obravnave, prilagojene potrebam vašega otroka.
Za pomoč in več informacij smo vedno na voljo – obrnite se na nas!
1. MIŠICE TRUPA – JEDRA (MIŠIČNI TONUS TREBUŠČKA) in RAMENSKEGA OBROČA
- Ko dojenček preživlja čas na trebuščku je njegov naravni odziv, da dvigne glavo. Večkrat hkrati dvigujejo tudi roke in noge, s tem pa krepijo mišice trupa (jedra) ter tudi mišice ramenskega obroča.
- Tudi če izgleda, da je dojenček samo »pri miru« so ves čas aktivne vse mišice vzdolž jedra telesa in se s tem krepijo.
POSLEDICE, če dojenček ne preživlja dovolj časa na trebuščku in s tem ne krepi svojih mišic:
- Šibke mišice trupa in jedra vodijo v slabo držo.
- Kot posledica tega otroci v šoli niso sposobni zadržati poravnane drže med sedenjem za mizo, pojavlja se potreba po podpori glave in trupa, naslanjajo se na roke (tako rekoč »ležanje na mizi«).
- Pogosta je potreba po korigiranju drže, otroci ves čas spreminjajo svoj položaj.
- Z vsem tem pa upada tudi njihova zmožnost pozornosti in koncentracije.
VIR: Mama Natural (https://www.mamanatural.com/tummy-time/)
2. VIZUALNI FOKUS IN SLEDENJE
- S krepitvijo mišic jedra in trupa, se izravnava tudi otrokovo vidno polje.
- Če so mišice pri dojenčku šibke, ne morejo stabilizirati glave, s tem pa pride nezmožnost stabilizirati sliko v njihovem vidnem polju. Slika se tako zamegli.
- Z razvojem mišic se zgradi stabilizacija glave, s tem pa se vidno polje izravna in slika postane bolj jasna.
- Glava, vrat in oči lahko začnejo sodelovati pri iskanju in lociranju predmetov, s tem pa se izboljšuje tudi vizualno sledenje.
POSLEDICE, če dojenček preživlja premalo časa na trebuščku:
- Če je vizualno sledenje slabo, imajo lahko otroci kasneje težave z bralnimi sposobnostmi – problem jim predstavlja sledenje vrsticami v knjigi.
- Težave imajo tudi pri prepisovanju besedila iz table, pisanju v zvezek ter organizaciji na papirju.
3. KOORDINACIJA OKO-ROKA
- Ko se pri dojenčku razvijejo mišice trupa in pa ostrina vida, se začne razvoj koordinacije roke in oči.
- Ena izmed stvari, ki jih oči locirajo so roke. Z očmi otroci sledijo gibom rok, s tem pa se razvijajo tudi sami gibi rok.
- S tem se razvija koordinacija in fina motorika, kasneje tudi ravnotežje.
POSLEDICE slabega razvoja koordinacije med očmi in rokami:
- Težave se kažejo predvsem preko slabe fine motorike: težave pri pisanju in risanju, s pincetnim prijemom, slabo grafomotoriko.
- Težave se lahko kažejo tudi pri športnih aktivnostih (kjer je potrebno skoordinirati roke in oči na primer različne igre z žogo).
- Težave tudi pri drugih vsakodnevnih aktivnostih, ki se kažejo skozi nerodnost in nespretnost.
VIR: Mental Up (https://www.mentalup.co/blog/how-to-improve-kids-hand-eye-coordination)
4. SENZORNA INTEGRACIJA – VESTIBULARNI SISTEM IN PROPRIOCEPCIJA
Ko so dojenčki v trebušnem položaju, se morajo znati upreti sili gravitacije, tako da dvignejo glavo, roke in noge. S tem pa se aktivira in ustrezno razvija vestibularni sistem. Vestibularni sistem je tisti, ki je odgovoren za ravnotežje in koordinacijo, bilateralno koordinacijo, mišični tonus itd.
POSLEDICE slabega delovanja vestibularnega sistema:
Otroci, pri katerih vestibularni sistem ne deluje dobro, imajo v večini težave z:
- Slabim ravnotežjem.
- S slabo koordinacijo.
- Z orientacijo in prostorskim zaznavanjem.
- Prav tako se lahko pojavljajo težave z vizualnim fokusom in sledenjem.
- Pojavi se lahko preobčutljivost na gibanje (predvsem pri gibanjih, kjer gre za premike glave).
Zaradi slabe PROPRIOCEPCIJE pa se pojavljajo težave s:
- Slabo zaznavo telesa.
- Posledično so otroci nerodni, nespretni pri vsakodnevnih aktivnostih.
- Pojavi se potreba po iskanju proprioceptivnih dražljajev.
TERAPIJA SENZORNE INTEGRACIJE PRI OMENJENIH TEŽAVAH:
Omenjena sistema sta del senzorne integracije, ki je nujna za uspešno in učinkovito delovanje v šolskem obdobju otroka.
- Če prihaja do težav v senzorni integraciji otrok, to vpliva na različne motorične primanjkljaje, vedenje in s tem učenje otrok.
- Otroci s težavami na senzoriki se težje soočajo z izzivi v šoli in tudi izven nje.
- Za ohranjanje pozornosti in koncentracije ter doseganje rezultatov porabijo ti otroci veliko več energije, kot njihovi sovrstniki, kar pa jim otežuje sledenje pouku, vodi v stres ter slabšo vključenost med sošolce.
Definitivno torej obstajajo povezave med težavami v šoli in trebušnim položajem dojenčkov. Pomanjkanje časa na trebuščku lahko tako ovira splošni fizični razvoj dojenčka kot tudi prinaša težave, ki se opazijo kasneje v šolskem obdobju otrok. Ravno zaradi tega pa je smiselno in nujno potrebno, da se pri dojenčkih zagotovi dovolj časa preživetega na trebuščku, da preprečimo morebitne težave in podpiramo njihovo ustrezno rast in razvoj – tako fizični kot kognitivni.
KAKO TOREJ SPODBUJATI TREBUŠNI POLOŽAJ PRI DOJENČKU?
- Čim več časa preživetega na tleh, že od novorojenčka naprej.
- Naredite ta čas zanimiv in zabaven.
- Trebušni položaj lahko trenirate tudi na druge načine (na sebi čez prsa ali čez noge, na žogi, na klančini …).
- Pravilo je večkrat na dan po krajši čas.